Näin vältät ostokrapulan – Nämä ovat välittäjän 3 tärkeintä ominaisuutta
Oikean välittäjän löytäminen on kuluttajalle näinä aikoina todella haastavaa, koska kilpailu on kovaa ja sitä käydään lähinnä välityspalkkion ympärillä. Olen toiminut kiinteistönvälittäjänä 28 vuotta ja niistä kaksi yrittäjänä ja voin sanoa sen suoraan: Asiakas ei hyödy eniten alhaisesta välityspalkkiosta, vaan asunnon parhaasta myyntihinnasta. Hyvä välittäjä on hintansa väärti. Mitkä ominaisuudet tekevät sitten hyvän välittäjän? Listaan tässä kolme tärkeintä ominaisuutta.
Luotettavuus. Tämä ominaisuus tulee vuosien työskentelyn kokemuksesta ja tietysti koulutuksesta. Hyvä välittäjä ei vain yritä saada asuntoa myytyä mahdollisimman nopeasti hintaan mihin hyvänsä, vaan haluaa tehdä asiakkaalleen kokonaisvaltaisen ratkaisun. Välittäjä pitää huolta aikatauluista, jotta rahoitusjärjestelyt esimerkiksi useamman asunnon ketjukaupassa menevät juuri oikeassa järjestyksessä. Jos asiakasta hermostuttaa, välittäjä toimii rauhallisesti. Kaikki asiat käydään avoimesti ja rehellisesti läpi ennen kauppaa, jotta kenellekään ei tule jälkeenpäin ostokrapulaa, jossa mietitään ”tuliko nyt varmasti tehtyä oikein?”.
Rehellisyys. Me välittäjätkin olemme ihmisiä, joille sattuu inhimillisiä erehdyksiä siinä kuin kaikille muillekin. Itsekin olen ollut monta kertaa väärässä paikassa väärään aikaan, joskus ilman avaimia, mutta kaikesta on aina selvitty, usein myös huumorilla. Kerrankin asunnon omistaja soitti hädissään ennen näyttöä, että ”herranjestas, sänky jäi petaamatta ja kalsarit lattialle”. Minä sanoin, että ei mitään hätää, me petaamme sängyn ja heitämme kalsarit pyykkikoneeseen! Varsinkin ensiasunnon ostajat haluavat ja tarvitsevat välittäjältä paljon faktatietoa. Kyseessä on tavallisen kuluttajan elämän suurin kauppa, eikä siinä kannatta riskejä ottaa. Olen myynyt usealle asiakkaalleni ensiasunnon ja sen jälkeen viisikin eri asuntoa elämäntilanteen muuttuessa. Asuntokauppa on tunnekauppaa: tiedän usein jo etukäteen, mitä tuttu asiakas haluaa ja tarvitsee.
Ajanhallintakyky. Välittäjän työ on elämäntapa ja todellakin kiireinen sellainen. Työtä tehdään 24/7. Näyttöjä peruuntuu ja aikataulut menevät sekaisin. Työ vaatii joustavaa luonnetta ja pitkää pinnaa. Eniten työstä kärsii oma perhe. Välittäjältä ei voi oikein kysyä, että koska tulet kotiin. Sinne tullaan sitten, kun työt on tehty, usein iltamyöhään. Uudet digitaaliset työkalut ovat helpottaneet työtä valtavasti. Jos ei suostu oppimaan ja hyväksymään niitä osaksi joka päiväistä työtä, alalla on vaikea pysyä. Näillä kolmella ominaisuudella päästään jo pitkälle. Onnistuneessa asuntokaupassa on kolme tyytyväistä: myyjä, ostaja ja välittäjä. PS: Yksi tärkeä ominaisuus oli unohtua ja se on lapsenmielisyys: Pitää olla utelias, iloinen ja oppivainen, aina menossa eteenpäin. Hyvä välittäjä ei ole koskaan valmis, koska hän kehittyy joka päivä lisää.
