Search

Asuntokauppa sähköistyy


Digitaaliset palvelut kehittyvät kiihtyvällä vauhdilla, ja myös asuntokauppa on tehnyt valtavan harppauksen nykyaikaan. Kiinteistövälitysala sai lisäpotkua digiaikaan siirtymiselle, kun markkinoita tuli sekoittamaan – tai kiihdyttämään – koko ihmiskuntaan vaikuttava virus.

Aloitin kiinteistönvälitysalalla neljä vuotta sitten. Silloin tuntui, kuin olisin mennyt työvälineiden suhteen ajassa useita vuosia taaksepäin. Olenkin enemmän kuin tyytyväinen siihen, että sopimusprosessit sähköistyvät. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että sopimusten tekeminen on ajasta ja paikasta riippumatonta, eikä edellytä paperipinkkojen tulostamista.

Kodin kaupassa on kuitenkin kysymys myös tunteista, joita kehittyneetkään digitaaliset työkalut eivät kykene välittämään. Olen jutellut lukuisten ihmisten kanssa siitä, mikä juuri heidän asunnostaan on tehnyt kodin. Usealle kotoisa tunne on syntynyt jo hetkessä, jolloin on astunut sisälle asuntoon ensimmäisen kerran. En siis usko, että asuntokauppaa – varsinkaan oman kodin ostamista – voi täysin tehdä etänä. Hyvätkään kuvat ja videoesittelyt kun eivät pysty luomaan sitä tunnetta, joka itselle sopivan kodin löytämiseen tarvitaan. Kuvamateriaali auttaa herättämään kiinnostuksen, ostopäätökseen tarvitaan muutakin.

Kodin seinien sisälle mahtuu tunteita ja muistoja. Niinpä myös oman kodin myyminen on iso askel. Onkin tärkeää, että asunnon myyntiä hoitamaan löytyy ammattitaitoinen ja kodistaan luopuvan tilanteen ymmärtävä henkilö. Sellainen ihminen, jonka kanssa henkilökemiat kohtaavat. Myös sopivan myyjän löytäminen edellyttää henkilökohtaista tapaamista ja keskustelua.

Asunnon myyntiprosessiin liittyvien sopimusten hoitaminen digitaalisesti on sujuvaa. Ennen toimeksiantosopimuksen tekoa kiinteistönvälittäjän tulee kuitenkin tutustua myytävään kohteeseen paikan päällä. Tätä seuraa ja valvoo Aluehallintavirasto AVI, joka on jo kommentoinut markkinoilla leviävää trendiä täysin sähköisesti ja etänä hoidettavasta asunnon myyntiprosessista. Välittäjät eivät voi arvioida asuntoa käymättä kohteessa. Myös ostajan on suositeltavaa tutustua kohteeseen paikan päällä, vaikka mikään laki ei siihen velvoitakaan. Ostajan kiristynyt selonottovelvollisuus pätee kuitenkin poikkeustilanteessakin. Tämä tarkoittaa sitä, ettei ostettavan kodin mahdollisista puutteista tai virheistä voi jälkikäteen reklamoida helposti. Digiaikaan siirtyminen helpottaa kuitenkin ostoprosessiakin. Asuntoon tutumisen jälkeen tarjous on mahdollista tehdä sähköisesti.

Viimeisten kuukausien aikana sähköiset asuntokaupat eli DIAS-kaupat ovat yleistyneet. DIAS on pankkien kehittämä alusta, jossa asunto-osakkeista pystytään luonnollisten henkilöiden välillä tekemään kauppaa, vaikka osakekirjat ovatkin vielä paperisia. Järjestelmän avulla ostaja, myyjä, pankit ja asunnonvälittäjät voivat hoitaa kauppaprosessin sähköisesti ajasta ja paikasta riippumatta. DIAS-kaupoista sovitaan välittäjän kanssa etukäteen. Ostajan ja myyjän laina-asioiden tulee olla pankkiensa kanssa sovittuina. Kun alkujärjestelyt on hoidettu ja välittäjä on luonut kaupoille pohjan DIAS:iin, tekevät pankit vielä järjestelmän kautta omat tarkastuksensa. Ostaja ja myyjä saavat kutsun DIAS-järjestelmään, josta he pääsevät lukemaan ja allekirjoittamaan kauppakirjan. Ostaja ja myyjä valtuuttavat pankkinsa hoitamaan maksut ja omistajuuden siirrot. Pankki tekee osakekirjoihin siirtomerkinnät sähköisellä valtakirjalla, joka tulostetaan osakekirjan väliin. Järjestelmän kautta välittäjä saa toimitettua isännöitsijälle tarvittavat dokumentit ja tekemään varainsiirtoveroilmoituksen. Pankeista Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP, POP Pankki, S-Pankki ja Säästöpankki ovat jo mukana DIAS-järjestelmässä.

Asuntokauppoja voidaan tehdä sähköisesti myös silloin, kun osakekirjat ovat sähköisinä. Kun osakekirjat ovat sähköisessä muodossa, hallinnoi osakasrekisteriä Maanmittauslaitos. Jos osakekirjat ovat vielä paperimuodossa, hallinnoi osakasrekisteriä taloyhtiö. Myös kiinteistökauppoja voidaan tehdä sähköisesti Maanmittauslaitoksen järjestelmän kautta.

Sähköiset sopimusprosessit ovat tuoneet helpotusta ja joustavuutta aikatauluihin, mikä on upea asia. Sekä ostajan että myyjän on kuitenkin hyvä muistaa, että asuntokaupassa puhutaan usein ihmisen suurimmasta yksittäisestä omaisuudesta, jossa on mukana myös tunteita. Hätiköidyt päätökset eivät kannata. Asiantuntevan ammattilaisen avulla kodinvaihto sujuu mahdollisimman hyvin kaikkien osapuolten kannalta.


YHTEYSTIEDOT

UPHOUSE LKV

KAUPPAKESKUS ISO OMENA

PIISPANSILTA 21, 02230 ESPOO


Toimisto avoinna:

ma-to 11:00–18:00

pe 11:00–16:00


SÄHKÖPOSTI: info@uphouse.fi

PUHELIN:  050 5605 902

Y-TUNNUS 2907665-8

  • Asuntokauppa UpHouse lkv
  • Asuntokauppa UpHouse lkv

YHTEISTYÖSSÄ

© 2018 UPHOUSE LKV